S
W SLAVAUA2022 - SALO ANTIDOTE @SLAVAUA2022NAFO

Jul 9, 2024 - 28 tweets * SLAVAUA2022NAFO/status/1810710894118101112

1/25 In deze vatniksoep hebben we aandacht voor de beinvloeding van het Russische
persbureau TASS op onze nieuwsvoorziening. Als voorbeeld nemen we de NOS die het

bureau regelmatig aanhaalt en daarbij soms onbedoeld Russische propaganda versterkt.

2/25 TASS is momenteel het grootste persbureau van Rusland en kan buigen op een lange
historie. Het werd in 1905 opgericht en vervulde als Telegraph Agency of the Soviet Union
ook een sleutelrol in de communistische tijd. Al sinds haar oprichting staat het onder
staatstoezicht.

The Russian News Agency TASS (Russian: MxcopmaumorHoe aredTcTo Poccum
TACC, romanized: Informatsionnoye agentstvo Rossii TASS), or simply TASS, is a
Russian state-owned news agency founded in 1904. It is the largest Russian news
agency and one of the largest news agencies worldwide. !

TASS is registered as a Federal State Unitary Enterprise, owned by the government of
Russia ! Headquartered in Moscow, it has 70 offices in Russia and in the
Commonwealth of Independent States (CIS), "along with 56 global branches in 53
countries™ 4]

In the Soviet period, it was named the Telegraph Agency of the Soviet Union
{TenerpadHoe arentcTeo CoeeTckoro Cotoza, Telegrafmoye agentstvo Sovetskogo
Soyuza) and was the central agency of the Soviet government for news collection and
distribution for all Soviet newspapers, radio and television stations. After the dissolution
of the Soviet Union, it was renamed Information Telegraph Agency of Russia (ITAR-
TASS) (MHdbopmaumorHoe TenerpadiHoe aredTcTeo Poccm (MTAP-TACC),
informatsionnoye telegrafnoye agentstvo Rossii (ITAR-TASS)) in 1992, but reverted to
the simpler TASS name in 2014. Currently, on a daily basis TASS is "publishing nearly
3,000 news items in six languages and about 700 photographs and videos from
correspondents in Russia and across the world" (%]

3/25 TASS heeft net zoals Russia Today (RT) hebben historisch al een belangrijke rol in het
beinvloeding van het beeld dat over Rusland in het buitenland bestaat. Russia Today was
tijdens WOII nog een propagandablaadje in het Engels daar waar het nu een tv-zender is.


https://threadreaderapp.com/
https://threadreaderapp.com/
https://threadreaderapp.com/user/SLAVAUA2022NAFO
https://twitter.com/SLAVAUA2022NAFO/status/1810710894118101112
https://threadreaderapp.com/user/SLAVAUA2022NAFO
https://pbs.twimg.com/media/GSDf9olWIAAby2d.png
https://pbs.twimg.com/media/GSDf9olWIAAby2d.png
https://pbs.twimg.com/media/GSDgXhKWAAAECOm.jpg
https://pbs.twimg.com/media/GSDgXhKWAAAECOm.jpg

& .5]]![! ﬂ"s%’ég E!v IET n“!w

o 7o

MAL WERNER

Soviet Russia Today Soviet Russia Today Soviet Russia Today
Magazine - March 1947 Magazine - November 1946  Magazine - September 1943

4/25 Ook de CIA had TASS al vroeg op de radar staan, in 1959 schreef het een rapport over
het persbureau. “De communisten hebben goed door wat de waarde is van herwerkte
propaganda en het belang van controle over de pers. TASS is essentieel voor dat
mechanisme.”

I. TASS in the Soviet Monolith

A, History

Since the 1nception of the Soviet state the Communists
have demonstrated a keen awareness of the value of properly
handled propaganda and the need to control the press and all
sources of 1nformation. A maJor element of the vast propa-
ganda and control mechanism ls the Telegraphie Agency of
the ?o\riet Unicn (Telegrafnole Agenstvo Sovetskavo Soyuza -
TAS3),

As early as 1 December 1917 a decree signed by Lenln
designated the already exlsting Petrograd Telegraph Agency
(PTA) as an official news agency attached to the Council
of People's Commlssars (now the Council of Ministers).
Four months later, on 7 April 1918, another decree merged
the Press Bureau of the All-Russian Central Executlwve Com-
mittee with the PTA to form the Russian Telegraph RAgency
(Rossiykoye Telegrafnole Agenburo - ROSTA).

The present TASS organlzation was establlished on
10 July 1925 by a Joint decree of the Central Executive
Committee and the Councll of People's Commlassars. A
subsequent Joint decree of 15 January 1935 superseded both
the basic decree of July 1925 and later modlfylng amend-
ments and constitutes the charter under which TASS, insofar
as 1s known, 8tlll operates.

Uponn the establishment of TASS, ROSTA continued to
exlst as the natlonal telegraph agency for the RSFSR.
Howewver, followlng the 1935 decree, ROSTA was liquidated
and TASS has continued to function not only as the All-
Union agency but also as the national agency of the RSFSR.

5/25 De CIA “In tegenstelling tot de Westerse journalist gaat de TASS correspondent niet op
zoek naar een verhaal. Hij richt zich op de lokale pers, politieke bijeenkomsten, etc. Zijn
stukken worden vervolgens in Moskou bewerkt om ze ‘tastbaar’ voor het publiek te maken”


https://pbs.twimg.com/media/GSDgsjtasAEPCpj.jpg
https://pbs.twimg.com/media/GSDgsjtasAEPCpj.jpg
https://pbs.twimg.com/media/GSDhCmuW4AAPws8.jpg
https://pbs.twimg.com/media/GSDhCmuW4AAPws8.jpg

Unlike the average Western Journalist, the TASS
correspondent does not as a rule get out and "dig"
for a story. For the most part, TASS relies on a
careful scrubtlny of local press and publications,
coupled with attendance at press conferences, polite-
lcal and parliamentary meetings, ete, Where report-
ing to Moscow 1s expected to be published, it
apparently 1s heavily edlted to make 1t palatable.
In contrast, considerable factual material--parlia-
mentary debates, technical stories, trade statistics,
ete.--1s sent verbatim, suggesting that 1t 1s probably
for informatlon rather than publication,

In addition to the news sources menticned above,
TASS appears alsc to rely quite heavily on Western
news agencies, to which 1t subscribes. The TASS
charter specifically gives it the right to sign
contracts with foreign news agencies for the exchange
of news, and it has used this right extensively., Ex-
change agreements are belleved to exist (or to have
exlsted) with the following agenciles:

Country News Agency

Afghanlistan Bakhtar

Albanla Agence Telegraphique
Albanalse

Austria Austria Presse Agentur

Bulgaria Bulgarskl Telegrafitscheka
Agentzia

Communlst China Hsin Hua (New China) News
Agency

Czechoslovakia Ceska Tiskova Kancelar

6/25 Die geschetste perscultuur is nooit helemaal verdwenen in Rusland. In zijn boek “Van
Bakoe tot Batoemi” legt @jellebce uit hoe bij een georganiseerde persreis in Tsjetsjenié de
Russische collega’s hun neus ophalen als hij probeert buiten de gebaande paden te treden.

De Russische collega’s keken verbaasd aan, het was toch wrij
brutaal voor een journalist om zomaar de echte wered in te
lopen en te kijken wat zich daar zoal afspeelde zag je ze denken.
(Jelle Brandt Corstius, Van Bakoe tot Batoemi)

7/25 De CIA concludeert “Het Soviet regime staat erop dat alle informatie in de pers haar
partij ideologie en politieke koers versterkt. TASS functioneert daarbij als Propaganda

Nieuwsagentschap” en “TASS is geen bonafide nieuwsagentschap zoals UP, AP of Reuters.”


https://pbs.twimg.com/media/GSDhveEXQAA6JBM.jpg
https://pbs.twimg.com/media/GSDhveEXQAA6JBM.jpg
https://pbs.twimg.com/media/GSDiZgzWgAAJ8WF.jpg
https://pbs.twimg.com/media/GSDiZgzWgAAJ8WF.jpg

Although TASS claims to be a news agency similar to
UP, AP, Reuters, ete., 1t 1s not a bona fide news agency
in the accepted Western sense. For while it performs

Approved For Release 1999/08/24 : CIA-RDP78-02771R000100330004-8

Appro\fed For Release 1999/08/24 : CIA-RDP78-02771R000100330004-8

conventional news-gathering and distributing functions, 1t
alsc acts to further the politlcal objectlves of the Sovlet
state, In effect, 1t is an officlal spokesman of the Soviet
Government-=-officlal in the sense of being an authentlc
volce of the government, but unoffleial in the sense of
having only limited responsibility for the truth and con-
sequences of 1ts statements.

D. Distortion of News

Since the Sovlet dictatorshilp requires that all infor-
mation contained in the press must conform to, and promote,
the Party's ideology and political line, TASS also functions
as a propaganda agency. Thls task 1s performed both by
the selectlon of the news disseminated and by outright
distortlon.

In his artlicle on TASS, Palgunov, the agency's present
director, admitted that TASS's Job was "not to disseminate
information which by 1ts content and nature i1s like a mere
photographic process....but information, based upon Marxist—
Leninist theory, which provides an analysis of events...."

He continued:

"The force of our Press lies in the fact that 1t

1s directed by the Communist Party always and in
everything.... Information must not simply illuminate

8/25 In 2013 verklaart hoofd van RT Margarita Simonyan dat nieuws een wapen is dat
ingezet kan worden als elk ander wapen. Ze stelt tevens dat de waarheid ondergeschikt is aan

politieke doelen, daarmee is ze geheel in lijn met de oude USSR cultuur van propaganda


https://pbs.twimg.com/media/GSDivHCXMAAoopB.jpg
https://pbs.twimg.com/media/GSDivHCXMAAoopB.jpg
https://pbs.twimg.com/media/GSDi3gmWEAAj-zA.jpg
https://pbs.twimg.com/media/GSDi3gmWEAAj-zA.jpg

For years, Simonyan has openly voiced her support for disinformation and propaganda. In a

2012 interview [ covering RT's work during Russia's 2008 invasion of Georgia, she stated, “the
Ministry of Defense was at war with Georgia, and we waged an information war, and with the entire
Western world.” In a 2013 interview [7, she said, “the information weapan, of course, is used in critical
moments, and war is always a critical moment. And it's war. It's a weapon like any other.” Although
Simonyan professes to be a journalist, she blatantly supported [ reversing the prohibition on media
censorship in the Russian constitution, stating that “no big country can exist without control over
information.” Despite her disapproval of so-called Western values, such as respect for freedom of
speech and freedom of expression (7, RT's slogan is "question more” and attempts to present itself as
a dissenting voice.

9/25 Wie anno 2024 naar de staat van Rusland kijkt ziet dat het met rasse schreden is
teruggekeerd naar die tijden. Russische dissidenten van Proekt Media stellen na onderzoek

zelfs dat Russische (pers)vrijheid alleen in de Stalinistische tijd meer onderdrukt werd.

Russia’s return to Soviet practice goes far beyond elections. A recent study by exiled
Russian journalists from Proekt Media used data to determine that Russia is more
politically repressive today than the Soviet Union under all leaders since Joseph Stalin.
During the last six years, the study reports, the Putin regime has indicted 5,613 Russians
on explicitly political charges—including “discrediting the army,” “disseminating
misinformation,” “justification of terrorism,” and other purported crimes, which have
been widely used to punish criticism of Russia’s war on Ukraine and justification of
Ukraine’s defense of its territory. This number is significantly greater than in any other
six-year period of Soviet rule after 1956—all the more glaring given that Russia’s
population is only half that of the Soviet Union before its collapse.

10/25 Een bijeenkomst van de Russische Unie der journalisten in Moskou (waaronder dus
veel TASS medewerkers) werd in 2023 gebruikt ter bekrachtiging van propaganda. Het
promoot daarbij het staatsimperialisme “De Russische wereld begint daar waar we als

Russen gaan.”


https://pbs.twimg.com/media/GSDjwaqXEAAlN2b.png
https://pbs.twimg.com/media/GSDjwaqXEAAlN2b.png
https://pbs.twimg.com/media/GSDkFQqXsAAp68O.png
https://pbs.twimg.com/media/GSDkFQqXsAAp68O.png
https://pbs.twimg.com/media/GSDkynsX0AA9W1-.jpg
https://pbs.twimg.com/media/GSDkynsX0AA9W1-.jpg

UNION
OF JOURNALISTS OF
Moscow|

IN THE UNION, THE PRESS CENTER OF THE JOINT VENTURE INTERNATIONAL AFFAIRS BASTION CHRONICLE NEWSPAPER "M

THE GREAT VICTORY 771 WE  LOOK UPTO THE HEROESI THE  OPINIONOF  TMENEWS FROM THE ‘BASTIONISTS' CONTESTSOFTHE  GMEIFTEQZMM)  ISNECESSARY TOKNOW

The international conference "Cultural Code of Russia" was held in the White Hall of the Union of Journalists
Rt an y rday, today, tomorrow

Navigator

11/25 Bij de start van de invasie in 2022 kwam Reuters in gewetensnood. Het had een
samenwerking met TASS. De leiding besloot de banden door te knippen omdat de vele
leugens van TASS niet te verenigen waren met haar ‘trust principes’ - integer, biasvrij en

onafhankelijk -

| Media & Telecom |

Reuters removes TASS Russian
news agency from its content
marketplace

Reuters

March 23, 2022 4.08 PM UTC - Updated a year ago

TAaCcC

NHPOPMALMOHHOE

ATEHTCTBO POCCUN
( C—

International Econemic Forum 2017 (SPIEF 2077) in 5t Petersburg, Russia, June 1, 2017,
REUTERS,Sengei Karpukhin/File Photo

Ve


https://pbs.twimg.com/media/GSDleycXYAAW526.jpg
https://pbs.twimg.com/media/GSDleycXYAAW526.jpg
https://pbs.twimg.com/media/GSDmCOYWEAA3AyD.jpg
https://pbs.twimg.com/media/GSDmCOYWEAA3AyD.jpg

By MAX TANI e
03/20/2022 09:30 PM EDT f v )\

Employees at one of the most well-known news wire services are privately
fuming over their company’s ongoing partnership with a Russian state-
controlled media organization that has published unverified information about

the war in Ukraine.

Multiple journalists at Reuters told POLITICO that staff are frustrated and
embarrassed by the company’s continued partnership with Tass, the wire
service owned by the Russian government. The relationship dates back to
2020, when the news wire first announced a partnership to distribute content
from the state-owned news organization. That move raised some eyebrows
among staff at Reuters at the time. But it passed largely unnoticed by people
outside the company. In the wake of the Ukraine invasion, more scrutiny is
being placed on the arrangement, including from Reuters’ emplovees.

“It was an embarrassment when the partnership was signed two years ago,”
one Reuters reporter told POLITICO. “Now it’s just wrong, and the silence
from the top is worrying and maybe the worst part.”

According to two Reuters journalists who spoke to POLITICO on the condition
of anonymity in order to candidly discuss internal matters, some staff have
sought answers from higher-ups about why Reuters continues to distribute
Tass via its business-to-business service Reuters Connect, which allows news

organizations that pay for the wire service to access and share Tass’ content.

RUSSIA’S WAR ON UKRAINE

Reuters staff raise alarms over partnership with Russian-
owned wire service

Reuters has not ended its relationship with Tass despite internal concerns.

The corporate logo of Thomson Reuters is seen on May 5, 2014 in Paris, France. | Pascal Le Segretain/Gatty
Images

Ey MAX TANI Q
03/20/2022 09:30 PM EDT f W D


https://pbs.twimg.com/media/GSDmEbzWIAA9l48.jpg
https://pbs.twimg.com/media/GSDmEbzWIAA9l48.jpg
https://pbs.twimg.com/media/GSDmIqdbkAEMhId.jpg
https://pbs.twimg.com/media/GSDmIqdbkAEMhId.jpg

March 23 (Reuters) - Reuters has removed TASS from its business-
to-business marketplace for customers, according to a Reuters
message to staff on Wednesday, amid growing criticism of how
Russia's state-owned news agency is portraying the war in Ukraine.

"We believe making TASS content available on Reuters Connect is
not aligned with the Thomson Reuters Trust Principles," Matthew
Keen, interim CEQ of Reuters, wrote in an internal memo to staff on
Wednesday.

The Reuters Trust Principles, created in 1941 amid World War Two,
commits Reuters to act with integrity, independence and freedom
from bias.

12/25 De Nederlandse media is wat weerbarstiger. Na de aanslag van de MH17 het Russische
persbureau die het ene na het andere onwaarschijnlijke scenario in de wereld brachten.
@g900ap bracht aan het licht hoe trollencampagnes Russische persboodschappen
versterkten.

“Trollenleger stuurde 65.000
tweets met nepnicuws over
MH17-ramp’

De eerste twee dagen na het neerhalen van viucht MH17
van Malaysia Airlines in juli 2014 zijn minstens 65.000
tweets verstuurd waarin Oekraine de schuld krijgt.
Sommige van de verhalen waarnaar de berichten
verwezen, zijn zo hardnekkig dat ze nog steeds opduiken.
Ook al is bewezen dat het om nepnieuws gaat.

Het Parool 13 mei 2019, 09:17

13/25 Met de uitbraak van invasie zwelt in Nederland ook de kritiek aan over het
(klakkeloos) overnemen van Russische bronnen. @tiramarit adresseert het probleem en
schrijft zo’n goed verhaal dat het zelfs radioprogramma ‘Taalstaat’ van Frits Spits haalt.


https://pbs.twimg.com/media/GSDmLsUXAAAdy6p.jpg
https://pbs.twimg.com/media/GSDmLsUXAAAdy6p.jpg
https://pbs.twimg.com/media/GSDmqMmWkAAGZ-S.jpg
https://pbs.twimg.com/media/GSDmqMmWkAAGZ-S.jpg

Marit de Roij @Tiramarit - Oct 9, 2022
Het stuk gaat helemaal niet over Zelensky.

Q1 L1 Q2 il A a

Show replies

Onno Groustra CnnoGroustra - Oct 15, 2022
Je wordt nu ook aangehaald in @De Taalst:

Q1 0 v] il A a

t van @fritsspits!

14/25 Het belangrijkste punt dat De Roij maakt is de zogenaamde ‘overschrijfjournalistiek’
waarbij boodschappen van o.a. TASS zonder veel duiding en met behoud van
propagandaterminologie worden overgenomen door Nederlandse media.

Overschrijfjournalistiek

Wat gaat hier nou mis? In één begrip is het samen te vatten als journalistieke luiheid. Zelf
spreek ik liever van overschrijfjournalistiek. Onze media schrijven niet alleen Russische
persherichten en verklaringen van Moskou over, maar ze nemen ook de taal van het Kremlin
over. Dat heb ik laten zien met hun blinde overname van de term ‘pro-Russische separatisten,’
maar je zag het ook in de eerste weken van de invasie, toen veel media spraken over de
‘speciale militaire operatie,’ al dan niet tussen aanhalingstekens. Het probleem is dat die
aanhalingstekens er weinig toe doen, want de woorden zelf roepen een beeld op in de
hoofden van lezers dat net even anders is dan woorden als ‘oorlog’ en ‘invasie.

Nog een voorbeeld: recent kopte de NOS in haar liveblog: “Oekraiense kinderen vast in
Russische zomerkampen.” Dat zijn uiteraard geen zomerkampen — zo noemt Rusland ze om de
waarheid te verhullen — maar kampen waar ontvoerde kinderen in worden opgesloten. Door
het gedachteloos overnemen van de Russische retoriek zorgde de NOS er hier voor dat er zich
onbewust een ander beeld in de hoofden van mensen nestelde dan wanneer de kop “Rusland
houdt Oekraiense kinderen gevangen in kampen” was geweest.

Taal beinvlioedt op een heel subtiele manier de perceptie van mensen. Het is de alfa en omega
van elk begrip van een situatie, bepaalt sterk hoe mensen ergens over denken. Als de
terminologie al niet klopt, kan er op geen enkele manier nog een beeld geschetst worden dat
recht doet aan de realiteit.

15/25 Een mooi voorbeeld is de berichtgeving rond de slag bij Kherson. De NOS neemt een
bericht van TASS over een lokale gedeputeerde die claimt dat de Oekrainers afgestopt zijn.
Pas op het einde van het nieuwsbericht sluit het af ‘dat het niet geverifieerd kon worden.’

Oktober 2022 en nog stesds publicesrt de NOS Russische
desinformatis. Dit is 20 schadslijlc

<« O A QD
o0l [‘IJ

'Oekraiense opmars
Cherson gestopt’

Volgens een door Rusland geinstalleerde
regeringsmedewerker van de geannexeerde
regio Cherson is de Oekraiense opmars in de
zuidelijke regio gestopt. Hij zegt dat tegen
het Russische staatspersbureau TASS.

In de afgelopen dagen boekten de
Oekraiense strijdkrachten snelle vooruitgang
in de zuidelijke regio van het land. Langs de
westoever van de Dnepr-rivier zou het leger
tientallen kilometers hebben bevrijd. Zowel
van Oekraiense als Russische zijde werd de
herovering van meerdere plaatsen bevestigd.

De claim van de Russen dat de Oekraiense
opmars is gestuit, is niet geverifieerd.


https://pbs.twimg.com/media/GSDnBnlWsAAH4sG.jpg
https://pbs.twimg.com/media/GSDnBnlWsAAH4sG.jpg
https://pbs.twimg.com/media/GSDnWCEW8AANIq0.jpg
https://pbs.twimg.com/media/GSDnWCEW8AANIq0.jpg
https://pbs.twimg.com/media/GSDocLEXwAAsSIJ.jpg
https://pbs.twimg.com/media/GSDocLEXwAAsSIJ.jpg

16/25 Gaan we naar het originele bericht van TASS dan zien we dat het om Kirill Stremousov
gaat. Een collaborateur met een marginale achtergrond. Hij spreekt over een “totale
mislukking van de Oekraiense nazi’s.” Een bericht zo geladen dat het weinig waarde heeft.

Ukrainian military fails in offensive in
Kherson Region - official

The Russian army has repelled the attack attempted in the
direction of Berislav

KHERSON, October 15. [TASS/. Ukraine's armed forces have failed in their
offensive operation in the Kherson Region, Kirill Stremousov, the region’s
acting deputy governor, wrote on his Telegram channel on Saturday.

"It is a total failure of Ukrainian Nazis' offensive in the Kherson Region. The
Russian army has repelled the attack attempted in the direction of Berislav,
Kherson Region,” Stremousov said.

TAGS

Military operation in Ukraine

The Russlan-installed deputy governor of Kherson, Kirlll Stremousov, has been
killed in a car crash, local officlals and media say.

The 45-year-old was appointed two months after Russia's invasion.

He was one of the most prominent proponents of the Russian occupation and became
known for aggressive statements on soclal media.

Mr Stremousov, who was Ukraintan, was wanted for treason by the Ukrainian police.

Kherson's Russian-appointed governor Vladimir Saldo said his deputy had been killed,
adding that the dead official had left behind five children and had a sixth on the way.

Russtan President Vladimir Putin later issued a decree posthumously awarding him
the Order of Courage, a prestigious state medal.

Interfax news agency quoted officials as saying the crash happened on a road between
Kherson city and Armyansk, a town to the south-east in Russian-annexed Crimea.

Vladimir Rogov, a Moscow-installed official in neighbouring Zaporizhzhia reglon, said
Mr Stremousov died when his vehicle tried to avoid a lorry driver who made "a
dangerous manoeuvra”,

"There was simply no chance of surviving such a catastrophe,” Rogov said on

17/25 De NOS had natuurlijk moeten duiden wie Stremousov was.Hij werd bekend met een
imperialistisch propaganda gedicht. Gezien zijn achtergrond was hij totaal geen waardevolle
bron met zijn gebrek aan militaire expertise en rabiate propaganda.


https://pbs.twimg.com/media/GSDo6XdaYAEvKpJ.jpg
https://pbs.twimg.com/media/GSDo6XdaYAEvKpJ.jpg
https://pbs.twimg.com/media/GSDpG-qX0AA-8Nl.jpg
https://pbs.twimg.com/media/GSDpG-qX0AA-8Nl.jpg

18/25 Een ander illustratief voorbeeld is het verhaal rond de Kakovka dam. De NOS
vermeldt het Russische verhaal dat de Oekrainers een Himars raket hadden afgeschoten op

de dam. Het impliceert dat Oekraine moedwillig een grote natuurramp wilden riskeren.

Rusland: 'Kachovka-dam beschadigd door Oekraiense beschietingen’

De Kachovka-stuwdam in de Dnjepr is beschadigd door Oekraiense
beschietingen, melden Russische staatspersbureaus. Een woordvoerder van de
plaatselijke hulpdiensten zegt dat een raket die is afgeschoten door een
Amerikaanse HIMARS-installatie een sluis in de dam heeft geraakt, waarbij
schade is ontstaan.

De dam was de afgelopen weken vaker in het nieuws. Oekraine is bang dat
Rusland explosieven heeft geplaatst de dam en plannen heeft hem op te
blazen, waardoor een enorme hoeveelheid water zou vrijkomen en tientallen
dorpen en delen van de havenstad Cherson onder water zouden komen te
staan. Van Russische zijde wordt er juist gespeculeerd over een Oekraiense
verwoesting van de waterkering.

Het Russische leger heeft volgens de Oekraiense president Zelensky
explosieven op de dam aangebracht. Het Russische leger zou het opblazen van
de dam voorbereiden, zei hij op 20 oktober. Zelenky zei verder te verwachten
dat Rusland de schuld van een damdoorbraak aan Oekraine zal geven.

Een Russische bestuurder in Cherson ontkende vrijdag dat Rusland
explosieven bij de dam heeft geplaatst.

19/25 Rusland verwoeste uiteraard de dam, het was een klassiek geval van een
'accusationmiror' ( anderen beschuldigen van eigen daden). Wie alleen de titels van de NOS
artikels zou lezen zou echter op het verkeerde been gezet kunnen worden: waren het toch

niet de Oekrainers?


https://video.twimg.com/ext_tw_video/1810703720901955585/pu/vid/avc1/852x480/UaExY3Z0tqzEVY5b.mp4?tag=12
https://video.twimg.com/ext_tw_video/1810703720901955585/pu/vid/avc1/852x480/UaExY3Z0tqzEVY5b.mp4?tag=12
https://pbs.twimg.com/media/GSDp2pyXkAA4inn.jpg
https://pbs.twimg.com/media/GSDp2pyXkAA4inn.jpg

Accusation in a mirror B 2languages v

Article Talk Read Edit View history Tools -~

From Wikipedia, the free encyclopedia

Accusation in a mirror (AiM) (also called mirror politics,!”! mirror propaganda, mirror image propaganda, or a mirror
argument) is a technique often used in the context of hate speech incitement, where one falsely attributes one's own motives and/or
intentions to one's adversaries. 21214 |t has been cited, along with dehumanization, as one of the indirect or cloaked forms of
incitement to genocide, which has contributed to the commission of genocide, for example in the Holocaust, the Rwandan genocide,
and the Armenian genocide. By invoking collective self-defense, accusation in a mirror is used to justify genocide, similar to self-
defense as a defense for individual homicide #1171

The Office of the UN Special Adviser on the Prevention of Genocide (OSAPG) defines mirror politics as a "common strategy to create
divisions by fabricating events whereby a person accuses others of what he or she does or wants to do”, and includes it as a factor in
their Analysis Framework on Genocide, when analyzing whether a given situation poses a risk of genocide ™! Scholars such as
Kenneth L. Marcus and Gregery 5. Gordon have investigated ways in which accusation in a mirrer has been used to incite hatred and
how its impact can be mitigated.

Description (eat

Accusation in a mirror is a false claim that accuses the target of something that the
perpetrator is doing or intends to do *Il*] The name was used by an anonymous
Rwandan propagandist in Note Relative 8 la Propagande d'Expansion et de
Recrutement. Drawing on the ideas of Joseph Goebbels, he instructed colleagues to
"impute to enemies exactly what they and their own party are planning to do” [*1=I®l By
invoking collective self-defense, propaganda is used to justify genocide, just as self-
defense is a defense for individual homicide.'*! Susan Benesch remarked that while
dehumanization "makes genocide seem acceptable”, accusation in a mirror makes it
seem necessary %]

20/25De NOS wil vanuit pluriform idealisme beide partijen aan het woord laten maar trapt
daarmee in een propagandaval. De waarheid sneuvelt snel in een oorlog. Maar qua
persvrijheid is er een groot verschil. Oekraine staat 61ste op de ranglijst van Freedomhouse,
Rusland 162ste!

Press freedom index in Russia from 2022 to 2024

5 g8z

34.77

[

Index scom (0-100%

2022 2023 2024

& Statista 2024 &

© Additional Information Show source @


https://pbs.twimg.com/media/GSDqUBNXMAEnCjS.jpg
https://pbs.twimg.com/media/GSDqUBNXMAEnCjS.jpg
https://pbs.twimg.com/media/GSDq0mpXMAAfQfP.jpg
https://pbs.twimg.com/media/GSDq0mpXMAAfQfP.jpg

Press freedom index in Russia 2022-2024
Published by Statista Research Department, May 3, 2024

ol Reporters Without Borders' press freedom index in Russia in 2024 was recorded at 29.86 points, having decreased compared to the previous year.
That corresponded to a deterioration of the media freedem situation, according to the index methodology. Thus, Russia was placed 162nd in the global
ranking of 180 countries and one of the Jowest in Europe. Furthermore, Freedom House ranked freedom on the internet in Russia at 21 our of 100

points in 2023, where 100 points referred to the highest degree of internet freedom.

In Eastern Europe and Central Asia, media censorship has intensified in a
spectacular mimicry of Russian repressive methods, especially in Belarus
(down 10 to 167th), Georgia (103rd), Kyrgyzstan (120th), and Azerbaijan
(down 13 to 164th). Kremlin influence has reached as far as Serbia (down

seven to 98th), where pro-government media carry Russian propaganda and
the authorities threaten exiled Russian journalists. Russia (162nd), where

Vladimir Putin was unsurprisingly reelected in 2024, continues to wage a war
in Ukraine (61st) that has had a big impact on the media ecosystem and
journalists’ safety.

In 2024, conditions for practising journalism were satisfactory in only a quarter of
the world's countries

21/25 In de journalistiek wordt het false balance of bothsidism genoemd. Juist als we niet
bevooroordeeld willen zijn trappen we erin. Door claims niet scherp te duiden omdat we
partijen graag aan het woord laten profiteert met name de kant die leugens wil verspreiden.

Fa].se ba]an(f Mp 18 languages v

Article Talk Read Edit View history Tools +

From Wikipedia, the free encyclopedia

This article is about the media term. For the informal fallacy, see Argument to moderation. For the fallacy of inconsistency, see
False equivalence.
"Both sides” redirects here. For the album, see Both Sides.

You can help expand this article with text translated from the corresponding [show]
L] article in German. (September 2021) Click [show] for imp i i

False balance, known colloguially as bothsidesism, is a media bias in which
joumnalists present an issue as being more balanced between opposing viewpoints
than the evidence supports. Journalists may present evidence and arguments out of
proportion to the actual evidence for each side, or may omit information that would
establish one side’s claims as baseless. False balance has been cited as a cause of
misinformation [21I214]

i e i Por—
False balance is a bias which usually stems from an attempt to avoid bias and gives

unsupported or dubious positions an illusion of respectability. It creates a public Among climate scientists in 2013, 97% of =]
perception that some issues are scientifically contentious, though in reality they are peer-reviewed papers that took a position on the

cause of global warming said that humans are
responsible, 3% said they were not. Among Fox
News guests in lale 2013, this was presented as
tobacco industry, or ideologically motivated activists such as vaccination opponents a more even balance between the two

or creationists %! viewpoints, with 31% of invited guesis believing
it was happening and 69% not."]

not, therefore creating doubt about the scientific state of research. This can be
exploited by interest groups such as corporations like the fossil fuel industry or the

Examples of false balance in reporting on science issues include the topics of

human-caused climate change versus natural climate variability, the health effects of

tobacco, the alleged relation between thiomersal and autism %] alleged negative side effects of the HPV vaccine,”) and evolution
versus intelligent design [

22/25 Stel er staat een terroristische organisatie op die openlijk verklaart een heilige oorlog
tegen onze waarden te starten. Het pleegt aanslagen waardoor gebouwen in vlammen op


https://pbs.twimg.com/media/GSDq6cMXcAAI8Pn.jpg
https://pbs.twimg.com/media/GSDq6cMXcAAI8Pn.jpg
https://pbs.twimg.com/media/GSDrRyXWYAAepxI.jpg
https://pbs.twimg.com/media/GSDrRyXWYAAepxI.jpg
https://pbs.twimg.com/media/GSDrnDpWwAATcUG.jpg
https://pbs.twimg.com/media/GSDrnDpWwAATcUG.jpg

gaan. Ook pleegt het een aantal moorden. Dan wordt zo’n groep in de media (terecht)

kaltgestellt.

23/25 Klonk dat abstract? Realiseer u dan dat de Russisch Orthodoxe een heilige oorlog
tegen ons uitriep. Dat in Polen grote shoppingsmalls afbranden en dat in Duitsland al

verschillende Oekrainers werden vermoord. Het Kremlin heeft dus geen scrupules (ook niet

in haar media).

Russia "likely" behind fire that destroyed Warsaw
shopping centre, says Tusk

MAY 21, 2024 | DEFENCE, POLITICS



https://pbs.twimg.com/media/GSDs5dNWQAMoarJ.png
https://pbs.twimg.com/media/GSDs5dNWQAMoarJ.png
https://pbs.twimg.com/media/GSDtWjmWMAE6xXt.png
https://pbs.twimg.com/media/GSDtWjmWMAE6xXt.png

\ April 8, 2024

Russian Orthodox Church declares
“Holy War” against Ukraine and West

By

Internationaal « 29 apr 01:01 « Aangepast op 29 apr 07:39

Liveblog | Rus steekt twee Oekrainers
dood in Duitsland

Auteur: BMR Webredactie

Het is dag 794 van de oorlog in Oekraine. Volg de recente ontwikkelingen hier
in dit liveblog.

* Russische luchtverdediging onderschept zeventien drones
» Australié schroeft militaire hulp aan Oekraine op
* Lees hier het liveblog van zaterdag 27 april terug

24/25 Ook al plaats de NOS regelmatig zaken tussen aanhalingstekens dan nog heeft het
effect. Denk aan de vele nazi claims die Rusland (TASS) maakte over Oekraine. Die associatie
is gelegd terwijl niemand het ooit heeft over Russische nazi’s.


https://pbs.twimg.com/media/GSDtniSXoAEVUix.jpg
https://pbs.twimg.com/media/GSDtniSXoAEVUix.jpg
https://pbs.twimg.com/media/GSDt34tXcAA5tzQ.png
https://pbs.twimg.com/media/GSDt34tXcAA5tzQ.png

RUSSIAN NEWS AGENCY RU Q H
Tass

Neo-Nazi regime in Kiev guilty for
Donbass tragedy, Putin says

The Russian leader said that Russia had a duty to help people of
Donbass

Neuro-linguistic programming ¥a 44languages v
Arficle  Talk Read View source View hislory Tools
From Wikipedia, the free encyclopedia a

Not to be confused with Natural language processing (also NLP). For other uses, see NLF.

Neuro-linguistic programming (NLP) is a pseudoscientific approach to
communication, personal development and psychotherapy, that first appeared in
Richard Bandler and John Grinder's 1975 book The Structure of Magic I. NLP asserts
that there is a connection between neurological processes, language and acquired

Neuro-linguistic programming
MeSH D020557

[edit on Wikidata]

behavioral patterns, and that these can be changed to achieve specific goals in life [11Z]

Neuro-linguistic
According to Bandler and Grinder, NLP can treat problems such as phobias, 9

St A ) 5 programming
depression, tic disorders, psychosomatic illnesses, near-sightedness, ! allergy, the

1a] . o 12141 A s . Topics [hide]
common cold,! and learning disorders 4] often in a single session. They also say that Methods (Representational systems -
NLP can model the skills of exceptional people, allowing anyone to acquire them 1% Covert hypnosis)
Developers [show]
MLP has been adopted by some hypnotherapists as well as by companies that run Practitioners [show]
seminars marketed as leadership training to businesses and government agencies 1" | groanications [show]
VT E

There is no scientific evidence supporting the claims made by NLP advocates, and it

has been called a pseudoscience FIFI'% Scientific reviews have shown that NLP is

based on outdated metaphors of the brain's inner workings that are inconsistent with current neurological theory, and that NLP
contains numerous factual errors. """l Reviews also found that research that favored NLP contained significant methodological flaws,
and that there were three times as many studies of a much higher quality that failed to reproduce the claims made by Bandler,
Grinder, and other NLP practitioners.[®111%]

25/25 De NOS had de keuze van Reuters kunnen maken door TASS terzijde te schuiven. Doe
je dat niet dan moet je journalistiek de zaak beter duiden. Het geluid van Rusland moet dan

gespiegeld worden op basis van relevantie, consistentie en logica; en dat gebeurt te weinig.


https://pbs.twimg.com/media/GSDuYiFWAAADtIt.png
https://pbs.twimg.com/media/GSDuYiFWAAADtIt.png
https://pbs.twimg.com/media/GSDuk9Ta8AAEBxA.jpg
https://pbs.twimg.com/media/GSDuk9Ta8AAEBxA.jpg

Voetnoot 1: Voetnoot. Ik ben geen religieus persoon maar zelfs de Bijbel heeft een mooi
verhaal over hoe om te gaan met bothsideism.
Het gaat om de parabel van Koning Salomon die recht moet spreken tussen twee vrouwen.

Met een list ontrafelt hij de waarheid die overstijgend is.

Korte tijd later kwamen twee prostituees bij de koning
om hem een meningsverschil voor te leggen. ‘Koning,
begon de ene, ‘wij tweeén wonen in hetzelfde huis en
nog niet zo lang geleden kreeg ik een baby. Toen hij drie
dagen oud was, kreeg deze vrouw ook een baby. Maar
haar kind stierf in de loop van de nacht, doordat zij zich
in bed omdraaide en het kind stikte door haar gewicht.
Zij stond op en pakte mijn zoon bij mij uit bed terwijl ik
sliep, legde haar dode kind in mijn armen en nam mijn
kind mee naar bed. Toen ik 's morgens mijn baby wilde
voeden, was hij dood. Maar toen het buiten licht werd,
zag ik dat het mijn zoon helemaal niet was.’ De andere
vrouw mengde zich in het gesprek en zei: 'Het was haar
zoon wel! Het levende kind is van mij.' ‘Nee, zei de eerste
vrouw, ‘het dode kind is van jou en het levende is van
mij." En zo ruzieden zij maar door waar de koning bij was.
Toen nam koning Salomo het woord en zei: ‘Laten we de
feiten eens op een rijtje zetten: u zegt allebei dat het
levende kind van u is en ieder van u zegt dat het dode
kind aan de ander toebehoort. Goed, breng mij een
zwaard.' Er werd hem een zwaard gebracht. Hij zei: "Snijd
het levende kind in tweeén en geef iedere vrouw een
helft. De vrouw die werkelijk de moeder van het levende
kind was en die veel van haar kind hield, schreeuwde
echter: 'Nee, heer! Geef haar het kind dan maar, dood
het niet!” Maar de andere vrouw zei: ‘Nee, het zal niet
van jou en niet van mij zijn, verdeel het maar tussen ons
beiden." En de koning zei: '‘Dood de baby niet. Geef hem
aan de vrouw die hem in leven wil laten, want zij is de
echte moeder.” Het nieuws over deze beslissing van de
koning verspreidde zich al snel door het hele land en
iedereen sprak met ontzag over de grote wijsheid die
God hem had gegeven om recht te kunnen spreken.

@H_Bouwmeester


https://pbs.twimg.com/media/GSDwp6aXEAAdbO3.jpg
https://pbs.twimg.com/media/GSDwp6aXEAAdbO3.jpg

